fredag 18 mars 2011

Recipe - 木瓜燉雪耳

 
Ingredients
1 small papaya (500g)
1 piece of white fungus
2 tsp sweet and bitter chinese almonds (南杏/北杏)
5 red dates
Rock sugar (adjust to taste)
Water


Directions
1. Soak white fungus in a bowl of hot water, for about 1 hour. Clean and remove the stem. Cut the fungus into smaller pieces.
2. Peel the papaya, unseed the fruit with a spoon and cut into small, bite-sized chunks.
3. Put all ingredients in a stew pot and fill up with water.
4. Place the stew pot into a big pot with water. Bring it to a boil, reduce the heat and simmer for about 2 hours.

Enjoy!

5 kommentarer:

  1. Tack, du är en ängel!

    SvaraRadera
  2. Vad är:

    2 tsp sweet and bitter chinese almonds (南杏/北杏)
    5 red dates?

    SvaraRadera
  3. Hej Erica. Jag har blivit inspirerad och startat egen blogg (jessli.wordpress.com). Kommer skriva något inlägg då och då, främst för att dela med mig av semesterbilder och liknande till vänner och familj. Jag la upp en länk på min sida till din blogg för att jag tycker om den, säg till om du vill att jag tar bort det:)

    Fina bilder och alltid lika trevlig läsning:)
    Hoppas allt är bra med dig.

    / Jessica Li

    SvaraRadera
  4. Det var så lite så. =)

    南杏 och 北杏, är aprikoskärnor och red dates, är torkade jujuba bär (紅棗), de hittar du på asiatiska butiker.

    SvaraRadera
  5. Jessica, vad kul!!! Tack för att du har länkat till min sida, snäll du är!
    Det är bara bra med mig, tack! Hoppas allt är väl med dig!

    Ha nu en trevlig helg! =)

    SvaraRadera