onsdag 13 januari 2010

Recept 1

Mamma Yins Brässerade pilgrimsmusslor, med shiitake och ostron-svampar

Ingredienser (4 pers)
ca 15 st pilgrimsmusslor
2 påsar färska shiitakesvampar
2 påsar färska ostronsvampar
Några stycken torkade pilgrimsmusslor

Buljongen
2.5 msk hackad vitlök
2 msk strimlad färsk ingefära
ca 3 dl hönsbuljong
1 msk socker
3 msk ostronsås
1 nypa salt


Gör så här:

1. Skölj och ansa shiitake-svamparna.
2. Fräs 2 msk vitlök och 1.5 msk ingefära i olja, i några minuter. Häll därefter i hönsbuljongen, sockret, ostronsåsen, och resterande av den hackade vitlöken och ingefäran. Tillåt buljongen sjuda i ca 20 min, i svagt värme.
3. Under tiden, fräs shiitake-svamparna i olja, tills de får en fin färg.
4. Sila över buljongen i en lergryta tillsammans med shiitake-svamparna och de torkade musslorna. Sätt på locket och koka upp, sänk därefter värmen och låt det sjuda i ca 2 timmar.
5. Under tiden, skölj och rensa ostronsvamparna och pilgrimsmusslorna. Skiva därefter svamparna.
6. 20 minuter innan serveringen ska ostronsvamparna och musslornai grytan, svamparna ska först fräsas i olja innan de ska i. Och musslorna ska först blancheras innan de ska i grytan.
7. Smaka av.
8. Slutligen, red av grytan med potatismjöl och vatten.


Bon appétit!

4 kommentarer:

  1. Mmm...
    Vad gott det ser ut.
    Något så underbart borde förbli hemligt!!!:D

    SvaraRadera
  2. Mmm, mumsigt...
    Blev hungrig igen fast jag käkade middag precis ;O)

    SvaraRadera
  3. Den här rätten är helt fantastisk, klart att jag måste dela med mig.

    SvaraRadera
  4. Det här måste jag testa nån gång. Ser underbart ut!

    SvaraRadera