måndag 22 februari 2010

Recept 3

Egg tarts

Ingredienser (ca 24 st)
Ugn: 200 grader

Smördeg
2.5 dl vetemjöl
336 g rumstempererat smör

Vattendeg
2.5 - 3 dl vetemjöl
1 st ägg
0.8 dl kallt vatten

Fyllning
4 dl kokt vatten
1.5 - 2 dl socker
0.5 dl mjölk
2.5 dl ägg

Gör så här

Smördegen
Blanda ihop vetemjöl och smör, ställ degen i frysen i 30 minuter.

Vattendegen
Blanda ihop ingredienserna, knåda till en smidig deg.

1. Kavla ut vattendegen till en rektangel och lägg smördegen i mitten. Omslut smördegen med vattendegen. Kavla ut till en rektangulär platta på 1.3 cm. Vik in 1/3 mot mitten och vik över 1/3 av den andra ändan. Ställ den sedan i frysen i 20 min. Ta ut degen och upprepa sedan processen.
Ta ut degen efter andra infrysningen, kavla ut till en rektangel, vik in 1/4 från var sin ände mot mitten, därefter en gång till mot mitten. Ställ i kylen i 30 min.
2. Ta ut degen och dela i två, ställ tillbaka ena degen i kylen. Kavla sedan ut degen till en tjocklek på 0.6 cm. Skär ut rundlar och placera i formarna.
3. Häll i fyllningen, till ca 70 % av formen.
4. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Fyllningen
1. Blanda kokt vatten och socker, låt sedan sockerlagen svalna.
2. Vispa äggen, sila gärna äggvispet innan det tillsätts i sockerlagen.
3. Tillsätt sedan mjölken.



Egg tarts är något svåra att göra, men övning ger färdighet och dessa är verkligen värda mödan. Jag tycker att det svåraste är gräddningen, då degen ska vara frasig och fyllningen lagom fast och len. Därför är det viktigt att lära känna sin egen ugn.

Lycka till!

6 kommentarer:

  1. tack for recepten.=)

    SvaraRadera
  2. Det här ska jag definitivt testa när jag kommer hem

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tänkte fråga om det verkligen ska vara hela 336g smör i smördegen? Jag försökte nämligen med ditt recept och det blev bara smör överallt. Vattendegen täckte knappt smördegen och det blev bara en kletig sörja... Jag fick tom göra en till vattendeg för att överhuvudtaget kunna täcka smöret...

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Ja, det är rätt mängd. Lade du in smördegen i frysen, efter att du blandat ihop smör och vetemjöl? Det är väldigt kletigt, då det är nästan bara smör och lite mjöl. Men när den har fått stå i frysen i 30 min, kommer smördegen att bli fast, då blir det lättare att täcka smördegen med vattendegen, och kavla.

    Jag brukar föra över smördegen i en plastpåse innan jag ställer in den i frysen.

    När du kavlar, blir det lätt sprickor, det är ok. Strö över lite vetemjöl och fortsätt kavla, vik ihop, frys in, och fortsätt kavla.

    Hoppas att det var till lite nytta.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Hej igen!

    Vet inte riktigt vad som blev fel faktiskt, kanske min kyl som inte är tillräckligt kall. Hur som helst, tack för svaret! Dina egg tarts är verkligen jättefina!

    SvaraRadera