lördag 17 april 2010

Amsterdam

Amsterdam är en cykelstad. Det var cyklar överrallt. Jag såg alla typer på sina cyklar, vuxna såsom barn. Äldre damer och herrar, kostymnissar, bohemer, fashionistor, turister etc, etc. I just love it!
Ett av många shoppingstråk. Yes, jag hann med lite shopping, det var snabbt in och snabbt ut. Ett plagg fick följa med mig hem till Sverige. Rätt så nöjd, faktiskt!
Vlaams Frites Huis
Det här stället är känt för att ha den bästa friterade potatisen, patat, i Amsterdam. För mig som älskar potatis, i alla dess former, var detta ett givet ställe att besöka. Perfekt friterade frites, med en tjock och fyllig majonnässås. Så gott!!

Jag fick en och halv timme private time, för att utforska staden. Lite sightseeing, shopping och mat/snacks hann jag med, det ni, inte illa eller hur?

Av det lilla jag såg av staden, var det tillräckligt för att jag ska vilja åka tillbaka. Amsterdam är en otroligt vacker stad, med dess kanaler, arkitektur, parker, shopping, konst och design. Och människorna, vilken salig blandning!!
Det var verkligen synd att jag inte hann med något museibesök, hade gärna velat beskåda något av Rembrandts eller Van Goghs verk. Men det får bli nästa gång, för ett andra besök i Amsterdam kommer det definitivt att bli, that I'm sure of!

2 kommentarer: